چگونه انگیزه ایجاد کنیم ؟و انواع انگیزه ها چگونه اند؟

چگونه انگیزه ایجاد کنیم ؟

انگیزه به عنوان محرک اصلی برای زندگی ما نقش بسیار مهی دارد ، اگر بدانیم که چگونه انگیزه ایجاد کنیم ؟ می توانیم با سرعت بیشتری به سمت اهدافمان برویم و زندگی بهتری بسازیم

کلا عوامل ایجاد انگیزه در سه مورد خلاصه می شود:

۱-انگیزه بقا و زیستن

۲-انگیزه تشویق و تنبیه

۳-انگیختگی درونی

تمام کارهایی را که انجام می دهیم دلیلشان این سه مورد است.ما بدون انگیزه واین دلایل، دلیلی برای زندگی نخواهیم داشت

۱-انگیزه بقا:

چگونه انگیزه ایجاد کنیم

روزی را تجسم کنید که قرار مصاحبه شغلی دارید و بخاطر دیر بیدار شدن صبحانه را از دست داده اید در مسیر رفتن چشمانتان به تابلوهای غذا می افتد و تحریک می شوید، انگار گرسنگیتان بیشتر می شود جلوتر که می روید چشمتان به تابلو صبحانه آماده است می افتد ،نزدیک است دراین حالت با ماشین جلویی تصادف کنید، شما دچار حالتی انگیزشی شدید که بخاطر نیاز گرسنگیتان و عوامل سائق که همان تابلوهای غذا است ایجاد شده، این نوع انگیزه بخاطر نیازهای زیستن شکل می گیرد، یعنی نیاز های آب، غذا، اکسیژن در یک کلمه نیاز به زنده ماندن که اولین مورد ایجاد انگیزه است و شما تلاش می کنید که کمبودهای زیستی خود را برطرف کنید که انگیزه قدرتمندی است.

۲-تشویق (پاداش) ،تنبیه:چگونه انگیزه ایجاد کنیم

کارگر ساختمانی را در نظر بگیرید که روزی ۱۲ساعت کارسنگین ساختمانی انجام می دهد تا سر ماه حقوق مشخصی دریافت کند این حقوق تشویق و پاداش کارش می شود و این پاداش برایش ایجاد انگیزه می کند که روزی ۱۲ ساعت کار کند ، آیا اگر  پاداشی(حقوقی)نداشت حاضر می شد انقدر کار کند، اگر به همین شخص قول پاداش بیشتری بدهی حتی حاظر می شود در روز بیشتر از ۱۲ساعت کار کند.

  وقتی که دندان درد دارید را یادتان می آید که همه کارهایتان را تعطیل می کنید تا به دکتر بروید برای اینکه از دردش خلاص شوید این انگیزه ایجاد شده که به دکتر بروید یا کارگری که روزی ۱۲ساعت کار کند انگیزه نوع دوم است که برای بدست آوردن تشویق، پاداش، تاُیید،…وبرای فرار از تنبیه درد،رنج ایجاد می شود، ایجاد انگیزه از این طریق باعث پیشرفت فوق العاده بالای بشر در قرن های اخیر شده و به تکنولوژی های پیچیده ای رسیدن که بخاطر انگیزه ایجاد شده از این طریق است این انگیزه هم انگیزه قدرتمند اما وابسته است

۳-انگیختگی درونی:چگونه انگیزه ایجاد کنیم

حالتی فراتراز این دونوع انگیزه است ،افرادی که کارهایی انجام می دهند نه برای بقا، نه برای تشویق وپاداش، نه فرار از چیزی، بلکه برای کنجکاوی درونی، یادگیری، تجربه و رضایت درونی خودشان ،مثل کسانی که از بانجی جامپینگ می پرند(از ارتفاع ۴۰متری با طناب می پرند)یا کسانی که به قعر اقیانوس ها می روند برای تحقیق شخصی، کارهایی که هر کسی حاظر نیست انجام بدهد، این نوع انگیزه بخاطر تاُثیر فراوانش جدیداً مورد برسی جدی تر دانشمندان قرار گرفته است، بهینه ترین نوع ،این انگیزه می باشد که در ادامه بیشتر راجبه این انگیزه صحیت خواهیم کرد.

ایجاد انگیزه در هر کدام از این موارد کمک می کند که سوخت حرکتتان را فراهم کنید، هر کدام از این انگیزه ها تابعی از هم می باشد.

یاد گرفتن این روش ها کمکتان میکند بفهمید که چگونه انگیزه ایجاد کنید ؟

۱-در روش اول یعنی انگیزه زیستی می توانید موفقیت خودتان را گره بزنید به زنده ماندنتان ،مثلا کسانی بوده اند که در مرحله ای از زندگی موفقیت خودشان را گره زده اند به این جمله “یا میمیرم یا انجامش میدهم” و تمامی پل های پشت سرشان را خراب کرده اند تا دیگر راه برگشتی نداشته باشند .

این نوع ایجاد انگیزه کمی خطرناک است چرا که باید به راهتان خیلی ایمان داشته باشید ،اما قدرت بسیار زیادی دارد . جمله زیر نشات گرفته از این نوع انگیزه است“جایی که آخرین گزینه شما قوی بودن باشد قوی خواهید بود”

در پاسخ به سوال چگونه انگیزه ایجاد کنیم ؟ در حالت دوم یعنی انگیزه تشویق و تنبیه نیازی نیست تلاش زیادی بکنیم زیرا که این حالت را پیش فرض همه آموخته ایم ،در مدارس به یاد داده اند که برای فرار از تنبیه و رسیدن به نمره خوب باید درس بخوانیم.

در قرن ۲۱ بیشترین نوع انگیزه این نوع انگیزه است و فقط ما باید یاد بگیریم که از این نوع انگیزه در راه اهدافمان استفاده کنیم مثلا برای خودمان هدفی تعیین کنیم و پاداشی مشروط به رسیدن به آن برای خودمان تعیین کنیم

سومین راهی که میتوانیم به سوال “ چگونه انگیزه ایجاد کنیم ” پاسخ دهیم؟ “انگیزه درونی است ،این انگیزه ماندگارترین و بهترین نوع انگیزه است .

در نوع اول انگیزه شاید همه جا نتوانیم از انگیزه زیستی استفاده کنیم ،در نوع دوم انگیزه ،انگیزه ما وابسته است و گاهی اوقات عملکرد ما را پایین می آورد اما در انگیزه درونی هیچ کس و هیچ چیز به غیر از خودتان در آن دخیل نیست و می توانید با رسیدن به این نوع انگیزه حس استقلال را در خودتان بوجود بیاورید .

در این نوع انگیزه شما باید برای اثبات به خودتان و رضایت درونیتان تلاش کنید و استفاده از این نوع انگیزه نیازمند یاد گیری اطلاعاتی خاص است که در آینده به آن ها اشاره خواهیم کرد

برای به نتیجه رسیدن در اهدافتان باید این انگیزه ها را در خودتان بوجود بیاورید و به عملکرد تبدیلش کنید ،اینگونه انگیزه شما نیز تقویت می گردد شما با ایجاد انگیزه موفقیت خود را هموارتر می کنید




منبع: تاروج
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.