راههای اثبات شده ایجاد انگیزه

چگونه برای خود به گونه ای موثر ایجاد انگیزه کنید؟

در این مقاله می توانید روش هایی عالی برای ایجاد انگیزه بیابید که به شما کمک خواهد کرد با انرژی و قدرت به سمت هدف خود حرکت کنید. قبل از هر چیز بسیار مهم است که بین عوامل خارجی ایجاد کننده انگیزه و عوامل درونی تفاوت قایل شویم. عوامل خارجی انگیزشی از محیط اطراف شخص می آیند که تمایل افراد به تایید و قدردانی اطرافیان یا پشتیبانی انگیزشی از جانب اطافیان از آن جمله است. عوامل درونی ایجاد کننده انگیزه از احساسات و نیاز ها و اهداف هر فرد ناشی می شود. این مقاله بیشتر بر فنون افزایش انگیزش درونی تاکید دارد. انگیزه ای که از درون شما بر خواسته است، و نیازی به تاثیر خارجی ندارد و به کمک این روش های انگیزشی می تواند قویتر هم بشود. خوب اجازه دهید با این روش های اثبات شده شروع کنیم:

قسمت اول: روش های سریع و ساده ایجاد انگیزه

ایجاد انگیزه با سخنان زیبای بزرگان

موسیقی یک روش ایجاد انگیزه موثر

گوش دادن به موسیقی یکی از ساده ترین روش های ایجاد انگیزه است که در عرض چند ثانیه می تواند انگیزه شما را بهبود ببخشد. موسیقی می تواند وضعیت احساسی شما را تغییر دهد. موسیقی می تواند به شما کمک کند تا احساسات مثبت خود را به صورت ناخودآگاه تقویت کنید و نتیجه آن ضعف احساسات منفی مانند غم و اندوه و سستی است. یک ترانه مناسب در زمان مناسب می تواند کارهای شگفت انگیزی در زمینه انگیزه و شور کار و تلاش ایجاد کند و می تواند به سادگی در برنامه روزمره شما جای گیرد. و بسیار مهم است که بتوانید موسیقی مناسبی انتخاب کنید چون ترانه های غمگین و برخی تصنیف ها می تواند تاثیر منفی در ایجاد انگیزه داشته باشند. و انتخاب اول شما باید ترانه مورد علاقه تان باشد که در شما احساس شادی را بر می انگیزد، به گونه ای که با گوش دادن به آن احساسات مثبت شما تقویت می شوند. موسیقی را می توانید در برنامه روزانه خود جای دهید هر جایی که احساس خوبی به شما دست می دهد می تواند مکان مناسبی باشد در هنگام رانندگی، استراحت، کار که بستگی به خود شما دارد باید ببینید چه زمانی این موسیقی می تواند تاثیری مثبت در شما داشته باشد.

فیلم: منبع ایجاد انگیزه و الهام بخش

آیا تا کنون برای شما پیش آمده است که بعد از تماشای یک فیلم احساس کنید انرژی زیادی دارید، از نظر روحی شارژ شده اید، احساس کنید می توانید تمام دنیا را تصرف کنید؟ همه اینها به این دلیل است که فیلم ها پتانسیل بالایی در تحریک همه انواع احساسات دارند گذشته از اینکه این احساسات ترس، غم  یا شادی، بدبینی یا خوش بینی باشد. به خصوص بعد از یک روز سخت دیدن یک فیلم انگیزشی می تواند باتری های شما را به خوبی شارژ کند تا برای روز بعد آماده کار و تلاش بیشتر باشید. و چند فیلم الهام بخش که می توانند برای هر کسی ایجاد انگیزه کنند:

  • فارست گامپ
  • Pursuit of Happyness
  • زندگی زیباست
  • مرد بارانی
  • مرد خانواده
کتاب ها: کلمات می توانند شورآفرین باشند.

من در مورد خودم تجربه کرده ام که خواندن یک فصل از یک کتاب خوب می تواند برایم بار دیگر ایجاد انگیزه کند. کتاب مرا در مسیر رسیدن به هدف قرار می دهد به گونه ای که با تلاش بیشتر به پیش می روم تا به آن دست یابم. بعضی عبارات آتش اشتیاق را در درونم روشن می کنند و چنان اعتماد به نفسی به من می دهند که با تلاشی شگفت انگیز برای رسیدن به هدف کار می کنم حتی بیشتر از قبل. ناپلئون هیل (نویسنده کتاب «بیندیش و ثروتمند شو»)، برایان تریسی، آنتونی رابینز و جیم ران تعدادی از نویسندگان مورد علاقه من هستند که کتاب های آنها به تقویت انگیزه ام کمک شگفت انگیزی کرده اند.

قسمت دوم: فنون قدرتمند تقویت انگیزه
اهداف: قدرت ناب برای ایجاد انگیزه

بعد از صحبت از جنبه های انگیزشی موسیقی، فیلم و کتاب اکنون زمان آن است که از اسلحه قدرتمند تقویت نیروی انگیزه رونمایی کنم. این فن از همه عواملی که تا کنون درباره آن صحبت کرده ایم قویتر است و به شما کمک می کند مدت طولانی تری با انگیزه قوی به کار و تلاش خود ادامه دهید، اما در عین حال به تلاش بیشتری برای نهادینه سازی نیاز دارد. یکی از قویترین این فن های ایجاد انگیزه این است که برای خود اهدافی تعریف کنید و این اهداف به شما کمک می کنند تا نیروی انگیزش خود را به شکلی تاثیر گذار تقویت کنید و همچنین دلیل این همه تلاش و فعالیت را به شما یادآوری خواهد کرد و به شما کمک می کند تا به رویاهای خود دست یابید. هدفی که هوشمندانه انتخاب و تعریف شده باشد و شما واقعا از ته دل بخواهید به آن دست یابید به شما کمک می کند تا هر کاری را که لازم است انجام دهید تا جایی که سماجت و قدرت اراده شما برای دیگران شگفت انگیز و مثال زدنی باشد و آنقدر توانمند خواهید شد تا به جاه طلبانه ترین اهداف هم دست یابید. و آنچه که در این میان بسیار اهمیت دارد این است که اهدافتان را خود انتخاب کنید، بدون اینکه به دوستان، اعضای خانواده یا حتی شریک زندگی تان اجازه دهید بر شما تاثیر بگذارند. اهداف موروثی که اطرافیان به شما تحمیل می کنند هیچ تاثیری در ایجاد انگیزه شما ندارند. بنابراین بسیار مهم است که با هدف خود احساسات مثبت را همراه کنید، بدون این که به تحدیدها، عواقب و محدودیت های آن فکر کنید. به عنوان یک توجه در حاشیه باید بگویم که هر چه شور و شوق بیشتری داشته باشید تا اهداف بلند پروازانه خود را دنبال کنید انگیزه بیشتری برای کار کردن خواهید داشت.

پاداش ها: تهییج احساسات

با کمک گرفتن از قدرت پاداش من توانستم خود را چنان تهییج کنم و با شور و شوق نگه دارم که بدون تسلیم شدن به جاه طلبانه ترین اهداف هم دست پیدا کردم. این مورد را من به شخصه تجربه کرده ام و بدون تردید می گویم که پاداش ها یکی از قوی ترین فنونی هستند که تاثیر مثبت بسیاری در زندگی من داشته اند. با پاداش دادن بعد از رسیدن به هر مرحله در حقیقت به مغر خود آموخته اید که برای تلاش کردن و نتیجه گرفتن پاداش خواهد گرفت(=احساسات مثبت) وقتی که تلاش زیادی کردید که منجر به رسیدن به هدفی شد (تلاش= رسیدن به هدف = پاداش) در حقیقت به مغز خود می آموزید که باید به هدف دست پیدا کند و تلاش کردن برای دست یافتن به هدف احساسات خوبی را در شما بر خواهد انگیخت چون پاداشی در انتظار شما خواهد بود. یعنی شما می توانید با بهره وری بسیار بالا کار کنید تا  به اهداف جاه طبلانه خود دست یابید و به این ترتیب توانایی ها شما در کار و تلاش بیشتر خواهد شد و در راه رسیدن به هدف هر کاری که لازم باشد انجام خواهید داد برای این که از این فن به خوبی استفاده کنید باید این سه قانون را رعایت کنید:

  • اهداف خود را به هدف های کوچکتر تقسیم کنید و مرحله به مرحله پیش بروید و برای هر مرحله یک پاداش تعیین کنید.
  • تا زمانیکه به هدف خود دست پیدا نکرده اید به هیج وجه به خود پاداش ندهید.
  • پاداش را متناسب با هدفی که به آن دست یافته اید تعیین کنید: هر چه هدف شما جاه طلبانه تر باشد باید پاداش شما ارزشمند تر و شورانگیزتر باشد.
تجسم: اوج نیروی انگیزه

روانشناسی موفقیت

بعد از اینکه برای خود اهداف یا هدفی جاه طلبانه تعیین کردید و برای خود جایزه ای تعیین کردید که ارزش آنرا داشته باشد می توانید از فن تجسم استفاده کنید تا به اوج انگیزش درونی دست یابید. واضح است که برای تجسم کردن نیازی نیست که به علوم پیچیده مسلط باشید اما نیاز به کمی تمرین دارید تا بتوانید از این فن به خوبی استفاده کنید. تنها کاری که باید انجام دهید این است که خود را در شرایطی تجسم کنید که به هدف خود دست یافته اید و همه آن چیز هایی را که به دنبال آنها بوده اید اکنون در دست دارید. هر چه بهتر بتوانید خود را مجسم کنید و در آینده در آن وضعیت ببینید، از این موقعیت بیشتر لذت ببرید بیشتر می توانید از این فن استفاده کنید، چون مغز شما نمی تواند بین رویا و واقعیت تفاوت قایل شود به خصوص اگر خود را در این تجسم و رویا غرق کنید. برای اینکه اطمینان حاصل کنید در میان فرایند تجسم کسی مزاحمتان نخواهد شد و شما را از رویای زیبایتان بیرون نخواهد کشید کافیست جایی ساکت و خلوت پیدا کنید و برای اینکه این فن را به موثرترین شکل ممکن انجام دهید باید تا آنجا که می توانید تجسم شما به واقعیت نزدیکتر باشد.

یک تخته یادآوری رویاها: خود انگیزشی به روشی ساده

اگر به خاطر داشته باشید گفتم که اهداف قدرتی فوق العاده در ایجاد انگیزه دارند، اما چیزی که بیش از داشتن هدف می تواند به شما در ایجاد انگیزه کمک کند این است که همه رویا ها، اهداف و دیدگاه های خود را در تخته ای بنویسید و آنها را در مقابل دیدگان خود قرار دهید و به این ترتیب همیشه آنها را در ذهن خواهید داشت. چون اگر رویا های خود را فراموش کنید نمی توانید از آنها برای ایجاد انگیزه کمک بگیرید. تخته یادآوری شما باید در مقابل میز کار یا جایی در مقابل دیدگان شما باشد. جایی که نیاز به انگیزه و بازایابی روحی دارید، بهترین جا برای قرار دادن این تخته جادویی است. این تخته به شما کمک می کند تا در کار خود مداومت به خرج دهید و با انگیزه قویتری به کار خود ادامه دهید همچنین با تعدادی عکس می توانید انگیزه بیشتری داشته باشید تا یک سری کلمات و حروف بی احساس!

نیاز ها: تمایلات انگیزشی خود را بشناسید

بر اساس هرم مازلو هر یک از ما یک سری  نیاز ها و تمایلات (از ساده ترین تا پیچیده ترین) برآورده نشده داریم که بر رفتار های ما تاثیر گذار است، در حالیکه خواسته ها و تمایلات برآورده شده چنین تاثیری ندارند. بعد از اینکه نیاز های پایه ما از قبیل خوراک و آب برآورده شد بر دستیابی بر نیاز های سطح بالاتر مانند سلامتی و امنیت تمرکز می کنیم که پس از آنها دوستی و عشق می آید و همچنان این سطوح خواسته ها و تمایلات ادامه می یابد تا به بالاترین سطح از خواسته های ما می رسد: خود شکوفایی هرم مازلو از 5 سری نیاز ها که در زیر لیست شده اند از پیچیده ترین آنها تا نیاز های پایه:

  • خود شکوفایی (اخلاقیات، خلاقیت)
  • نیاز به عزت نفس ( دستاورد ها، اعتماد به نفس)
  • عشق/ تعلق داشتن ( دوستی، شراکت، خانواده)
  • نیازهای امنیتی ( امنیت عمومی، امنیت در خانواده، امنیت مالی، امنیت فکری)
  • نیاز های فیزیولوژیکی ( خوراک سالم، آب سالم، هوای تمیز، درمان، نیاز های جنسی)

در هرم نیاز های مازلو باید ببینید که اهداف شما در چه سطحی قرار دارد و باید تلاش خود را با این سطح هماهنگ کنید تا نیاز های مربوط به آن را برآورده کنید. مدیران حرفه ای از هرم مازلو برای ایجاد انگیزه با توجه به نیاز های آنها و ایجاد امنیت برای آنها ( امنیت شغلی، بیمه درمانی و از قبیل آن) و با اجازه دادن به آنها برای شرکت در تیم ها با مورد قبول و احترام واقع شدن به خوبی استفاده می کنند و بدین ترتیب و با چنین انگیزشی است که می توانند سازمانی قوی و پیشرو داشته باشند.

ان. ال. پی. ایجاد انگیزه ناخودآگاه

ان ال پی در حقیقت علم بررسی عملکرد مغز است که بر عصب شناسی، زبان و برنامه ریزی مغز کار می کند سه جنبه با بیشترین تاثیر گذاری که برای تجربه هر چیزی ضروری هستند. یکی از کاربرد های ان ال پی این است که می تواند انگیزه شما را در عرض چند ثانیه به اوج برساند و به کمک آن می توانید بیشترین کارایی را داشته باشید. برای این که انگیزه خود را تقویت کنید می توانید از «فن تجدید آمادگی» استفاده کنید تا هیجاناتی را که در درون شما وجود دارد از قبیل  میل و اشتیاق در جهت کار و تلاش تحریک کنید و حال اگر این احساسات را به اهداف خود مرتبط کنید این انگیزه به صورت ناخودآگاه به اوج خود می رسد. همانطور که در قسمت های قبلی این مقاله گفته شد داشتن اهداف بزرگ و تعیین کردن پاداش برای رسیدن به آنها بسیار شبیه به فن ان ال پی است بدون اینکه خیلی وارد جزییات مغز انسان شویم باید بگویم این سیستم عملکرد مغز است که با شناختن آن می توان انگیزه خود یا دیگران را به اوج رساند.

و البته باید خاطر نشان کنم که ان ال پی امروزه تبدیل به علمی شده است که تحقیقات زیادی روی آن انجام شده است که بحث درباره آنها از حوصله این مقاله خارج است. برای این که از این فن به خوبی استفاده کنید باید اصول آن را رعایت کنید و البته در این باره مطالعه کنید.




منبع: یادبگیر
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.