افزایش انگیزه در میان کارکنان

به طور مسلم انگیزه و اشتیاق، فاکتورهای مسری و فراگیری هستند که به سراسر سازمان تسری می یابند و کل سازمان را منتفع می سازند. در این مقاله کوشش شده است تا راه های افزایش انگیزه درمیان کارکنان سازمان ها برگرفته از نظریات برایان تریسی، معرفی شود...

مدیران با انگیزه، الگو و راهنمای کارکنان خود هستند و به همین دلیل باید به گونه ای عمل کنند که با انگیزه بودن و اشتیاق به کار مضاعف در چهره و رفتارشان نمایان باشد. انگیزه و اشتیاق، فاکتورهای مسری و فراگیری هستند که به سراسر سازمان تسری می یابند و کل سازمان را منتفع می سازند. در مقاله زیر کوشش شده است تا راه های افزایش انگیزه درمیان کارکنان سازمان ها که برگرفته از نظریات برایان تریسی 1 است، معرفی شود. به عقیده این تئوری پرداز مشهور و صاحب سبک در دنیای مدیریت، چنان چه مدیران و روسای شرکت ها و سازمان ها بتوانند کارکنان را مورد «تقدیر و تایید و توجه» قرار دهند، خواهند توانست در آن ها احساس مهم بودن و اعتماد به نفس را به وجود آورند و انرژی و انگیزه لازم را برای کار بیش تر و بهتر در میان پرسنل تقویت نمایند. 

۱- سپاس گزاری از افراد (تقدیر) 
مدیرانی که به دنبال افزایش انگیزه کار کردن در درون سازمان ها و شرکت ها هستند، نباید از اصل سپاس گزاری و قدردانی از افراد خود غافل شوند. باید بدانند که با ستودن و تقدیر عملکرد زیردستان خود و نشان دادن قدرشناسی و سپاس در قبال فعالیت های افراد، می توانند آن ها را به حرکت و تلاش بیش تر وا دارند و شاهد بهترین عملکردها از جانب دست اندرکاران سازمان باشند. هر بار که مدیری از یک کارمند به خاطر عملکردش تشکر و قدردانی می کند، یک نوع احساس رضایت مندی و خرسندی در او به وجود می آورد که انگیزه کار و تلاش بیش تر را در او تقویت می نماید. کارمندان با دریافت تایید و سپاس از جانب کارفرمایان خود، به اعتماد به نفس بیش تری دست می یابند و تصویر بهتری از خود و عملکردشان ترسیم می کنند و این یعنی تقویت حس مهم و مفید بودن افراد در درون سازمان. یک مدیر می تواند با ابراز قدردانی و سپاس خود در قبال عملکرد کارکنان یک سازمان، به آن ها بقبولاند که آن ها برای سازمان ارزشمند و مفید هستند و می توانند به پیش برد اهداف سازمان کمک شایانی نمایند.
مدیران می توانند با یک تشکر ساده و گفتن عبارت «متشکرم» بر مقام و منزلت خود در درون سازمان بیفزآیند. هربار که یک مدیر عبارت «متشکرم» را به کار می برد، هم بیش تر مورد علاقه و عشق زیردستان خود قرار می گیرد و تصویر بهتری از خود ترسیم می کند و هم نسبت به خودش نیز احساس رضایت مندی و اعتماد به نفس بیش تری پیدا می کند. بنابراین، اظهار سپاس و قدردانی موجب ایجاد احساس شادی و خرسندی دو سویه بین کارفرما و کارمند می شود و در نهایت به سود سازمان تمام می شود. یک مدیر سپاس گزار و قدردان همیشه پرطرفدار و محبوب خواهد بود و زیردستان خود با کمال میل و انگیزه بالا به او در پیش برد اهداف سازمان کمک خواهند کرد.

۲- ستایش و تایید
دومین راه برای ایجاد احساس مهم و مفید بودن در میان کارکنان، افزودن بر میزان اعتماد به نفس افراد و مهم تر از همه، قدرت بخشیدن به افراد برای کار و کوشش مضاعف، عبارت است از ستایش و تایید مداوم افراد به هر بهانه ای و با هر وسیله ای. بررسی های روان شناختی نشان داده است که کودکان پس از ستوده شدن و دریافت تایید از جانب دیگران، با توان بیش تری به کاری که انجام می دهند، ادامه خواهند داد و احساس شادی و نشاط بیش تری پیدا می کنند. همین مساله در مورد کارمندان یک سازمان یا کارگران یک شرکت که مورد ستایش و تایید روسای خود قرار می گیرند، نیز مصداق پیدا می کند به نحوی که ثابت شده کارمندانی که به طور دائم از جانب مافوق های خود مورد ستایش و تایید قرار می گیرند، با احساس شادی و نشاط مضاعفی به کار خود ادامه می دهند.
 شاید یکی از ارزشمندترین درس هایی که می توان از کتاب مشهور کن بلانکارد یعنی «مدیر یک دقیقه ای» آموخت، همان «ستایش یک دقیقه ای» است که می بایستی در هر فرصتی و به هر بهانه ای صورت پذیرد. اگر یک مدیر به بخش های مختلف سازمان متبوع خود سر بزند و کارمندان و عملکرد آنان را ستایش و تایید کند، هم بر محبوبیت و جایگاه مطلوب خود افزوده و هم افرادش را به سمت تحقق اهداف و امیال سازمان سوق داده است.
قانون مشهور «عمل و عکس العمل» در این جا مصداق کاملی پیدا می کند: اگر مدیران با ستودن و تایید کردن افراد خود بتوانند احساس مطلوب و مفید بودن را در آن ها پدید آورند، خیلی زود نتیجه مثبت این کارشان را دریافت خواهند کرد چرا که افراد تایید و ستایش شده تمام همت خود را به کار خواهند بست تا با ارائه ی بهترین عملکردها موجبات خرسندی و رضایت مجدد کارفرمای خود را به دست آورند. آری، کارمندان و کارگران همیشه و در همه جا در انتظار هستند تا مورد تایید و ستایش کارفرمایان خود قرار گیرند و پس از آن که برای نخستین بار طعم شیرین ستوده شدن را چشیدند، برای تکرار آن به شدت و با انگیزه بالایی تلاش خواهند کرد. در این میان، سازمان و محیط کاری مطلوبی که در آن همه ارکان اعم از کارفرما و کارمند در جست و جو و تلاش برای یافتن راهی برای تایید و ستایش کردن و ستایش شدن هستند، سازمانی پرنشاط ، پویا و پیش رو خواهد بود.

۳- توجه توجه
راه سوم برای تقویت روحیه تلاش و افزایش احساس مهم و مفید بودن در بین افراد که بر اعتماد به نفس فردی و سازمانی خواهد افزود، توجه خاص و همیشگی مدیران به صحبت ها و خواسته های کارکنان است. مدیری که در هنگام سخن گفتن زیر دستانش نسبت به آن ها بی اعتناست و توجه خاصی به صحبت ها و یا درد دل های آن ها نشان نمی دهد، نمی تواند به افرادش انگیزه کار بیش تر و بهتر بدهد. به عبارت دیگر اگر مدیری با بی میلی و در حال انجام دادن کارهای جانبی به سخنان کارکنان گوش دهد، با بی اعتنایی و بی مهری زیردستان ش در عمل مواجه می شود. در نقطه مقابل، یک مدیر موفق و آینده نگر با دقت و احترام تمام به صحبت های زیردستانش گوش فرا می دهد تا هم از واقعیت های درون سازمان آگاه گردد و هم احساس مهم و مورد توجه بودن را در میان زیر دستانش پدید آورد. چنین رفتار معقول و مطلوبی با واکنش مثبت کارکنان مواجه خواهد شد که همانا بهبود عملکردها و افزایش انگیزه فردی و سازمانی است. پرواضح است که کارمند یا کارگری که مورد توجه مافوق خود قرار دارد تلاش می کند تا عملکرد مطلوب تری را ارائه دهد و خود را زیر ذره بین مدیریت احساس می کند، ذره بینی که با دیدن رفتارهای درست و مطلوب، توجه مثبت بیش تری را که با تشویق و تایید و سپاس مضاعف همراه خواهد شد، به دنبال دارد.
مدیر موفق کسی است که ترکیبی از «تشکر»، «تایید» و «توجه» را به سازمان تحت مدیریت خود تزریق کند و از بازخوردهای مثبت و سازنده این سه اصل که همان افزایش انگیزه، احساس مهم بودن و ارتقای حس اعتماد به نفس در میان کارکنان است، برای تحقق اهداف و برنامه های سازمان بهره گیرد. در چنین شرایطی، مدیر به عنوان «استاد تعاملات انسانی در درون سازمان» ایفای نقش کرده و به عنوان رهبری محبوب که بر قلب ها حکم می راند، مطرح خواهد شد.




نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.